conditie opbouwen
Home » Conditie opbouwen

Conditie opbouwen

door Vincent

Ben je al enige tijd bezig met hardlopen en wil je nou eindelijk wel eens écht conditie opbouwen? Dat komt dan goed uit.  Wij geven je hier namelijk een aantal handige tips om je conditie nou eens écht op te bouwen. Het opbouwen van conditie is toch al goed, ook voor je dagelijkse werkzaamheden.

Stress en een gebrek aan slaap

Conditie is eigenlijk het vermogen om een bepaalde belasting zo lang mogelijk vol te houden. In het geval je een hardloper bent, kun je een betere conditie gemakkelijker uitleggen. Loop jij nu vijf kilometer in dertig minuten en loop je dezelfde afstand over twee maanden in 28 minuten, dan is je conditie dus verbeterd. Daarbij gaan we uit van dezelfde omstandigheden tijdens de loop uiteraard. Er zijn diverse factoren die van invloed kunnen zijn op je conditie. Zo is stress en een gebrek aan slaap niet goed voor je conditie, zoals voldoende spierkracht conditie opbouwen gemakkelijker maakt. Ook de lenigheid speelt een rol, terwijl het bekend is dat mannen een betere conditie hebben ten opzichte van de vrouwen. Ook de leeftijd speelt een rol.

Langere afstanden op een laag tempo

Je kunt al binnen een paar weken conditie opbouwen, iets dat op verschillende manieren kan. Het is echter belangrijk om bij de basis te beginnen. En bij hardlopen is en blijft dat de duurtraining. Duurtrainingen bepalen ons uithoudingsvermogen en je hebt deze manier van trainen in twee varianten: de extensieve en de intensieve duurtraining. Extensieve duurtraining betekent het lopen van langere afstanden op een laag tempo. Deze manier van training kan wel eens minder voldoening bieden. Toch is het nodig om de prestaties en je conditie te verbeteren. De inhoud van je eigen motor wordt zo groter en je lichaam leert bovendien zo om efficiënter met de beschikbare energie om te gaan.

Herstel tussen de 12 en 24 uur

Train je met een hartslagmeter, dan moet je op tussen de 65 en 75 procent van de maximale hartslag lopen. Heb je geen hartslagmeter dan kun je er vanuit gaan dat je het juiste tempo hanteert als je tijdens het lopen nog gemakkelijk kunt praten.  Na een extensieve duurtraining heeft je lichaam tussen de 12 en 24 uur de tijd nodig om te herstellen. De duurtrainingen vormen de basis om conditie op te bouwen. Wil je dit echt, doe dit dan tenminste twee keer per week. Heb je echt ambities, dan kun je er een derde keer aan toevoegen. Een en ander is ook afhankelijk van de beginsituatie. Probeer daarnaast gezonder te eten op het moment dat je echt werk gaat maken van je conditie. Ook dat helpt om snel een betere conditie op te bouwen.

Gerelateerde artikelen