Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

De gezondste route door de supermarkt (met 7 tips!)

door Boele Ytsma op 6 april 2016 om 16:18 over , , , en
6 apr

Als je je voedingspatroon verandert, verandert er veel meer. De route door de supermarkt bijvoorbeeld. Er zijn schappen die je kunt overslaan en afdelingen waar je met wat meer aandacht langs zult willen. In mijn boek laat ik Jolanda aan het woord: "De grootste stap is het veranderen van je boodschappenlijst. Heb je in de supermarkt de juiste keuzes gemaakt, dan volgt de rest vanzelf” (p. 8). En ze heeft gelijk. Ik neem je vandaag daarom mee… naar de supermarkt.

De psychologie van de supermarkt

Elke supermarkt heeft een eigen indeling, maar er zijn grote overeenkomsten, dat zal je inmiddels zijn opgevallen. Je moet weten dat niks in een supermarkt toevallig is. De hele indeling is doordacht vanuit de psychologie van winkelende mens. Psychologen weten hoe wij denken, hoe ons gevoelsleven werkt en hoe wij beslissingen nemen. Marketingspecialisten richten met die kennis supermarkt in. En daarbij is niet de gezondheid van de klant het belangrijkste doel, maar de omzet van de winkel.

De volgorde van de afdelingen is niet toevallig. De geuren die je ruikt zijn niet toevallig. Wat vooraan en wat achteraan in de supermarkt staat is niet toevallig. Wat hoog of laag in de schappen staat is niet toevallig. Echt óveral is over nagedacht. Zo zul je vooral de producten pakken die op oog- of grijphoogte staan. Daar staan dus de dingen die de supermarkt graag wil dat je koopt – niet per se wat het beste of het gezondste is. Kijk dus maar eens bewust wat omhoog of ga eens door de knieën…

Zo weten de marketingspecialisten dat we ‘zoetjagers’ zijn. Ik heb het je al eens eerder verteld: wij proeven zoet met de tip van onze tong en onze mond is in staat om van zetmeel snel opneembare glucose te maken. We zijn echt geboren zoetekauwen en onze ‘radar’ is dus voortdurend op zoek naar zoet. Als je dat weet,  verbaast het je niet dat bij de kassa (de plek waar je gedwongen een poosje stil staat en om je heen kijkt) heel veel zoets aangeboden wordt… zie je wel, niks is toevallig in een supermarkt. Ze hebben ons gewoon door.

Schoon geweten, volle karren

Het eerste wat je tegenkomt in de meeste supermarkten is ofwel de groenteafdeling, ofwel de broodafdeling. Je zou zeggen: dat is een gezonde keuze van de supermarkt! En dat is het ook. Door mensen eerst na te laten denken over de aankoop van groente, fruit en brood – de producten die wij als gezond ervaren! – ontstaat er een gevoel van ontspannen tevredenheid: ‘Zo, ik heb gezonde en goede dingen gekocht’. De rest van de tocht door de supermarkt begint dus met een ‘schoon geweten’. De kans dat je jezelf daarna wat ‘lekkers’ gunt is heel groot. De kans dat je méér dingen koopt is ook groter. Ja ja, zo denken de psychologen over ons. En het werkt!

Nou, laat ze dat maar denken. Ik wil je uitdagen om inderdaad zéér uitgebreid bij de groente en fruit afdeling te blijven staan – veel uitgebreider dan zij verwachten. Vergeet die oude aanbeveling van 2 stuks fruit en 2 ons groente en wees royaal en overvloedig. Zorg ervoor dat je fruitschaal en de groentelade van je koelkast altijd rijk gevuld zijn. De psychologie waarmee de supermarkt is ingericht kun je ook voor je eigen leven gebruiken: als jij je huis vult met veel lekkere en gezonde dingen (zoals een volle fruitschaal), dan is de kans dat je fruit eet veel groter!

De gezonde route

Als je plantaardig gaat eten kun je hele grote delen van de supermarkt overslaan. Vlees, vis, zuivel en eieren zijn aan jou niet besteed. Dat scheelt je heel wat meters achter je winkelwagentje. En als je besluit ook geen rommel te kopen met toegevoegde suikers en ander fabrieksvoedsel, dan wordt de reis nog een stuk eenvoudiger.

Laat ik je vertellen hoe mijn route er uit ziet: ik ga altijd rechtstreeks naar de groente- en fruitafdeling. Daar neem ik royaal de tijd voor. Bananen, sinaasappels, appels, peren, tomaten, avocado’s behoren tot de standaarduitrusting. Vaak trakteer ik mezelf op iets lekkers als een rijpe mango of twee lekkere granaatappels. Natuurlijk hou ik daarbij wel zoveel mogelijk rekening met het seizoen van deze producten.

Dan ga ik naar de groente: veel bladgroente als boerenkool, andijvie, spinazie, rucola en ander vers groen. Maar ook wortels, uien, bieten, pompoen, paprika, courgette of aubergine… Ik zorg dat ik altijd een royale voorraad heb. En veel daarvan kan gewoon van Hollandse bodem zijn – en ook dat vind ik fijn. Meestal zoek ik er ook nog wat verse kruiden als koriander, munt of basilicum bij.

De tocht gaat verder. Ik ga langs de broodafdeling en neem een lekker volkoren- of roggebrood mee. Ik stuur mijn karretje langs de sappen waar ik wat pakken biologisch sap meeneem voor mijn zoon. Ik weet feilloos de schappen te vinden voor de havermelk of amandelmelk. Onderweg gris ik mijn volkoren speltpasta en havermout mee en loop door naar de schap met ‘gezonde producten’. Meestal is er wel iets aan te vullen: wat noten, zongedroogde tomaten, hennepzaad of lijnzaad, een potje macapoeder of een reepje hele donkere chocola. Tenslotte rij ik nog langs de peulvruchten en vul mijn voorraad bonen, kikkererwten en linzen aan.

Dan denk ik nog even na of er nog wat bijzonderheden zijn. Wil ik nog tempeh of falafel? Heb ik nog thee, koffie, wasmiddel of toiletpapier nodig? - dat hoeft tenslotte niet elke keer. Zal ik voor het weekend wat naturel tortillachips met salsa of een lekkere rode wijn meenemen? Is er nog genoeg broodbeleg voor de komende week? Meestal heb ik dergelijke dingen wel even op een lijstje geschreven.

Zeven tips voor een gezonde tocht

Ik geef je tenslotte nog zeven tips voor een gezonde tocht door de supermarkt.

Tip 1: Ga nooit hongerig de supermarkt in – veel van de psychologie van de supermarkt is gebaseerd op honger. Als jij trek hebt, zal je oog voortdurend vallen op dingen die je behoefte aan zoet of vet snel zal bevredigen. En omdat je het niet ter plekke opeet, zul je je tijdens de héle tocht door de supermarkt verleid worden om dingen te kopen die je snel bevredigen – en dat zijn meestal geen gezonde keuzes.

Als ik wél hongerig voor de supermarkt sta, omdat ik er niet aan gedacht heb om eerst wat te eten, dan maak ik twee tochtjes. Ik ga eerst naar binnen voor een paar bananen, dadels of een flesje verse jus d‘orange. Buiten eet ik dat op en wacht tot ik de verzadiging daarvan voel. Mijn tweede tocht is dan een stuk veiliger en gezonder!

Tip 2: Informeer je en lees etiketten – als je gezond wilt eten is het écht belangrijk dat je weet wat er in je eten zit. Je zult er dus tijd voor moeten nemen. Onderzoek thuis eerst eens wat je tot nu toe allemaal koopt. Lees de etiketten en labels en ontdek hoeveel rommel er in veel eten zit. Je hoeft dat onderzoek natuurlijk maar één keer grondig te doen. Daarna weet je wat je wél en niet wilt kopen.

Tip 3: Koop zoveel mogelijk vers – maak daar maar een vuistregel van: hoe verser, hoe beter. Hoe minder mensenhanden, hoe gezonder. Minder pakjes, minder zakjes. Maak het overbodig om etiketten te lezen door producten te kopen waar nauwelijks toevoegingen in zitten. Michael Pollan noemt het eten uit fabrieken ‘edible foodlike substances’ (eetbare voedselachtige substanties) – veel meer kan ik er niet van zeggen. Écht eten komt uit de natuur, niet uit een fabriek!

Tip 4: Weet wat je kopen wilt – als je al je besluiten in de supermarkt moet nemen, komt dat je koopgedrag niet ten goede. Het is verstandig om met lijstjes te werken, die je van tevoren maakt. Als je weet wat je nodig hebt, zul je veel efficiënter, gezonder en sneller je boodschappen doen.

Tip 5: Ontwikkel een vaste route – je zult je vaste supermarkt inmiddels heel goed kennen. Als jij daar een vaste route doorheen ontwikkelt, is de kans dat je dingen vergeet kleiner en de kans dat je alleen de gezonde dingen koopt die je ook wilt hebben veel groter. Er zijn plekken in de supermarkt waar je nooit meer hoeft te komen!

Tip 6: Weet wat je wilt uitgeven – gezond (plantaardig) eten hoeft écht niet per se duur te zijn. Daarom is het belangrijk je eigen budget voor je boodschappen van te voren vast te stellen. En ook met een klein budget kun je hele gezonde keuzes maken. Groente en fruit van het seizoen zijn veel goedkoper dan de exotische soorten. En je kunt fantastisch koken met aardappelen, rijst, granen, bonen en linzen – stuk voor stuk producten die het hele jaar door niet duur zijn.

Tip 7: Train je geest in het herkennen van gezonde producten – als je lichaam en je geest leren wat echt eten is, zal het steeds beter in staat zijn om meteen te herkennen wat echt eten is. Ik ontdek steeds meer dat mijn lichaam en mijn geest heel veel producten niet eens meer als eten herkennen. Dat komt omdat ik het al in geen jaren meer heb gegeten. Je ontwikkelt op die manier zeer heilzame ‘blinde vlekken’. Je ziet de ongezonde rommel eenvoudigweg niet meer staan.

Nu je weet van de marketingdeskundigen met hun psychologische inzichten en nu je mijn persoonlijke ervaring weet, zal je volgende tocht door de supermarkt vast een beetje anders zijn...

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

BESTEL NU!

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!