Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

Als jij voor je DARMFLORA zorgt, zorgt je darmflora VOOR JOU!

door Boele Ytsma op 9 maart 2016 om 21:22 over , , , , , , en
9 maa

Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe bijzonder het is dat wij alle goede voedingsstoffen uit ons eten uiteindelijk in ons lichaam krijgen? Vitamine C, calcium, zink, magnesium, aminozuren, vetzuren, noem maar op… eerst zit het in een appel, een stronk broccoli of een tomaat en een paar uur later zitten die belangrijke stoffen in jouw lichaamscellen. Elk stofje vindt zijn weg naar de plek waar het zijn moet - en het gaat om duizenden stoffen. Ongelofelijk!

Stofwisseling in fasen

Dat proces noemen we stofwisseling en dat begint al op het moment dat jij een hap neemt en gaat kauwen. Daar wordt je voedsel fijngemalen (als je tenminste goed kauwt!) en gemengd met je speeksel. Dat speeksel zit boordevol enzymen die al meteen met het voedsel aan de slag gaan. Het enzym amylase breekt bijvoorbeeld het zetmeel dat we eten meteen af in enkelvoudige suikermoleculen (glucose), die vervolgens eenvoudig kunnen worden opgenomen in de bloedbaan.

Vervolgens gaat het gekauwde voedsel naar de maag, waar het in aanraking komt met maagsap. Dat maagsap heeft een hele ingewikkelde samenstelling van zuren (maagzuur), enzymen en bacteriën. Daar worden allerlei voedingsstoffen letterlijk uit elkaar ‘gesleuteld’, zodat ze opneembaar worden in de dunne darm.

Anderhalve kilo personeel

Dan komt het geheel in je dunne darm en daar gebeurt het grote wonder: de stoffen uit je voedsel worden opgenomen in je bloedbaan en door je bloed vervoerd naar de miljarden cellen van je lichaam. Die dunne darm heeft van binnen allemaal plooien, waardoor het oppervlak enorm wordt vergroot. En op die plooien zitten nog weer een soort ‘vingers’, de zogenaamde villi, waarmee er nog meer oppervlakte ontstaat. Allemaal bedoeld om de opname van voedingsstoffen zo goed mogelijk te laten verlopen.

Toch doet ons lichaam dit niet alleen. We hebben personeel in dienst. In dit proces krijgen we namelijk hulp van miljarden bacteriën. Ja, dat hoor je goed: miljarden… in totaal wel zo’n anderhalve kilo in de hele darm. Zij doen in een onwaarschijnlijk samenspel wat wij zelf niet kunnen, bijvoorbeeld het openbreken van de harde celwand van planten (cellulose). We noemen deze bacteriën onze darmflora. Zonder deze harde werkers komt er van onze stofwisseling echt niks terecht.

Immuunsysteem

Je kunt je voorstellen dat het van levensbelang is om dit ‘personeel’ goed te verzorgen. Hoe gezonder je darmflora, des te gezonder ben jij. Niet alleen is de opname van voedingstoffen dan optimaal, maar ook je weerstand is veel hoger. Een gezonde darmflora beschermt je namelijk tegen indringers zoals schadelijke bacteriën en schimmels. Het herstelvermogen en immuunsysteem van ons lichaam wordt hierdoor bepaald.

Om gezond te blijven en weerbaar tegen ziekte, zul je dus niet alleen goed moeten zorgen voor je hart of voor je longen, maar ook voor de miljarden bacteriën in je darmen – want zij houden jou gezond. En dus is de belangrijkste vraag vandaag: hoe hou jij je darmflora gezond? Ik geef je vandaag 10 tips.

Tip 1: Eet vezelrijk

Vezels zijn de onverteerbare delen van plantaardig voedsel, vooral de celwand. Deze vezels zijn de ‘huisvesting’ van de bacteriën in je darmen. Zonder deze vezels kunnen ze onmogelijk functioneren. Daarbij zijn de vezels uit groente en fruit het allerbest. Die zijn ‘oplosbaar’ en daardoor wat milder voor je darmwand. De hardere vezels van volkoren granen zijn ook goed, maar vragen wat meer van je darmen. Zorg dus altijd voor genoeg groente en fruit in je dieet. En realiseer je dat dierlijk voedsel (vlees, vis, melk en eieren) in het geheel geen vezels bevatten!

Tip 2: Eet zo weinig mogelijk dierlijke producten

Consumptie van vlees, zuivel en eieren vertraagt de werking van de darmen. Door die vertraging is je voeding langer onderweg en kan er een proces van ‘rotting’ in de darmen ontstaan. Bovendien bevatten vlees en zuivel bacteriën die schadelijk zijn voor de darmflora. En alsof dat nog niet genoeg is, produceren deze bacteriën ook nog eens giftige stoffen: endotoxinen.

Tip 3: Eet waterrijk en drink genoeg

De bacteriën in je darmen hebben een waterrijke omgeving nodig om goed te functioneren. Uitdroging kan leiden tot verstopping en dus tot vertraging van de stofwisseling. Daarom is het belangrijk om waterrijk voedsel te eten zoals verse groenten en fruit en daarnaast ook voldoende te drinken.

Tip 4: Kauw goed en eet niet teveel

Voordat je voedsel in de darmen komt heeft het al een hele weg afgelegd. Zoals ik je al zei: de stofwisseling begint in de mond. Hoe beter je kauwt, hoe efficiënter het hele proces van stofwisseling. Met kauwen maak je je eten vloeibaar – je maag en je darmen kunnen alleen met dit vloeibare eten uit de voeten. Ongekauwde delen komen er later vrijwel onveranderd weer uit. Als je goed kauwt zul je bovendien ook niet snel teveel eten omdat je verzadigingsreflex dan goed werkt. Als je te grote hoeveelheden voedsel tegelijk door je spijsverteringskanaal ‘jaagt’, zal het ook ten koste gaan van een goede stofwisseling.

Tip 5: Combineer geen zoet en vet

Wie zoet voedsel (vooral fruit) combineert met vet voedsel (bijvoorbeeld noten of olie) zal snel last krijgen van een opgeblazen gevoel. Dat komt omdat suikers veel sneller opgenomen kunnen worden in je lichaam dan vetten. Maar het mengsel van vetten en suikers in je darmen remt de opname van de suikers, waardoor die gaan gisten in je darmen. Eet daarom altijd eerst het zoete en pas daarna het vetrijke voedsel.

Tip 6: Vermijd geraffineerde suikers

Geraffineerde suikers komen je lichaam binnen zonder vezels en of andere voedingsstoffen. Daarmee brengen ze je darmen in een onbalans en voeden ze schadelijke schimmels zoals candida. Bij suikerrijke natuurlijke voeding zoals fruit, hoef je daarvoor niet bang te zijn omdat die ook veel vezels bevatten.

Tip 7: Eet gefermenteerde producten

Gefermenteerd voedsel zoals rode wijn, zuurkool (of andere ingelegde groente), zuurdesembrood, miso of tempeh bevat melkzuurbacteriën. Dit zijn precies de bacteriën die je graag wilt hebben en die een gezonde darmflora creëren. Dit wordt ook wel probiotica genoemd. Eigenlijk vlieg je op deze manier nieuw personeel in. Als je medicatie hebt gebruikt (bijvoorbeeld antibiotica) is het belangrijk om je darmen opnieuw te ‘bevolken’ met deze goede bacteriën.

Tip 8: Vermijd antibiotica

Soms is het niet te vermijden en is het levensreddend: antibiotica. Maar het probleem van antibiotica is dat het niet heel selectief is in het doden van bacteriën. Het gaat dus ook ten koste van de goede bacteriën in je darmen. Wees dus terughoudend met het gebruik van antibiotica en gebruik na afloop gefermenteerd voedsel met probiotica.

Tip 9: Overdrijf je hygiëne niet

We zijn een beetje bang gemaakt voor bacteriën en dus willen we alles ontsmetten. Toch zijn bacteriën ook onze vrienden, zoals je hebt gezien. Leef dus wel hygiënisch, maar maak je omgeving niet te steriel. Wie een gezonde darmflora heeft, hoeft niet bang te zijn voor schadelijke bacteriën – die worden in je darmen wel onschadelijk gemaakt. Een lichaam dat regelmatig blootstaat aan verschillende bacteriën is veel weerbaarder.

Tip 10: Geef je lichaam voldoende rust

Door ons leef- en eetpatroon geven wij onze darmen vaak nauwelijks rust. Zelfs net voordat we gaan slapen, gaan we nog weer wat eten, waardoor je darmen ook in de eerste uren van de nacht nog weer aan het werk moeten. Voor een gezonde darmflora is ook rust belangrijk. Koester dus je nachten en ga bij voorkeur met een lege maag naar bed.

Een gezond lichaam is dus een kwestie van goede samenwerking. En dit is de deal: zorg jij goed voor je personeel - de bacteriën in je darmen – dan zorgen zij goed voor jou! Een gevarieerde plantaardige liefstyle is het beste menu voor jouw darmflora.

Boele Ytsma

P.S. Je kunt kennismaken met de plantaardige door de gratis 7-daagse basiscursus aan te vragen. 

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

BESTEL NU!

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!