Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

De KUNST van VERANDERING: 12 tips van een veranderexpert

door Boele Ytsma op 7 oktober 2015 om 14:41 over , en
7 okt

Sommigen mensen houden ervan, anderen vinden het vreselijk: verandering. Ik behoor tot die eerste groep. Mijn leven is voortdurend in verandering en ik vind dat heerlijk. Soms zijn dat veranderingen die ik zelf inzet, veranderingen waarvoor ik kies, soms zijn het veranderingen die me ‘overkomen’ (maar is dat wel echt zo?). Zo ben ik bijvoorbeeld afgelopen week opnieuw verhuisd – en dat was niet voor het eerst dit jaar… Al die veranderingen hebben mij een expert gemaakt in verandering en in het begeleiden van mensen in veranderingen. En mijn ervaring deel ik graag met je.

Je geest een handje helpen

In dit artikel geef ik je 12 tips die je zullen helpen bij het succesvol veranderen van je lifestyle. Misschien wil je plantaardig gaan eten (‘wat een goed idee!’), misschien wil je dagelijks gaan sporten (‘respect!’), misschien wil je stoppen met roken of drinken, misschien wil je elke dag 1 uur een boek lezen of mediteren. Het maakt niet uit, de principes van verandering zijn hetzelfde.

Onze geest wil liever geen verandering. Verandering vraag energie en geeft stress en we zijn ‘geprogrammeerd’ om dat niet te willen. Verandering gaat dus niet vanzelf. We moeten onze geest een beetje helpen en hier en daar voor de gek houden… Daarom deze 12 tips:

TIP 1: Vertel anderen over je besluit

Als je het besluit hebt genomen om je lifestyle te veranderen, wil je dat het slaagt. Hoe meer mensen in je directe omgeving het weten, des te vaker zal ernaar gevraagd worden. Mensen vinden er wat van – ze vinden het bijzonder, raar of gevaarlijk. En dat is goed, want het houdt jou bij de les. Je schept verwachtingen en verkleint de vrijblijvendheid.

Heel praktisch: laat het je familie, vrienden, collega’s weten – dat is de basis. Maar je kunt het ook groter aanpakken: begin een blog en houd daarop je vorderingen bij. Mensen houden van échte verhalen, dus lezers zul je wel vinden. Je kunt ook de comments onder deze blog gebruiken: vertel ons over je besluit!

TIP 2: Formuleer je redenen en doelen

Je hebt je redenen om je lifestyle te veranderen. Gezondheid, de dieren, het milieu, de honger in de wereld, jouw eigen spirituele groei… het maakt niet. Schrijf jouw redenen op en hang ze op een zichtbare plek op. Je wilt je steeds weer herinneren wáárom je deze stap zet!

Hetzelfde geldt voor je doelen. Wat wil je bereiken? Twintig kilo lichter? Een marathon onder de 3 uur? Een leven zonder pijn? Diabetes overwinnen? Gezond oud worden? Dertig boeken per jaar lezen? Hoe concreter jij je doelen formuleert, des te motiverender ze zijn.

TIP 3: Zoek een maatje of een coach

Als je het samen doet, is verandering zoveel makkelijker. Het is prachtig als je partner, je kinderen, je ouders mee willen doen. Maar vaak sta je in die kring eerst nog alleen (verandert vaak wel). Misschien kun je dan een vriend, vriendin of collega bereid vinden om het samen met je te doen. Spreek af hoe je elkaar wilt steunen.

Je kunt ook kiezen voor een coach. Als je bijvoorbeeld een cursus van De Planteneter doet om je eetpatroon te veranderen, krijg je dagelijks ondersteuning in je veranderproces. Dat maakt de kans op een succesvolle verandering vele malen groter. Je zou zelfs een coachingstraject met me kunnen afspreken.

TIP 4: Maak er een challenge van

Ik zei het je al: onze geest wil eigenlijk helemaal niet veranderen. Die werkt dus tegen. Maar onze geest wil wél winnen. Als je dus van je voorgenomen verandering een challenge maakt, fop je je eigen geest. Je spreekt met jezelf af dat je een bepaalde verandering 28 dagen, 40 dagen of 100 dagen doet. Dat is te overzien – dat kun je. En omdat het plotseling een ‘prestatie’ is en jij niet wilt falen, gaat je geest meewerken. De kans dat je de challenge haalt is zo best groot…

TIP 5: Ga om met gezonde mensen

Het spreekwoord zegt: “waar je mee omgaat, daar word je mee besmet”. En het is waar. Je omgeving heeft een grote invloed op alle keuzes die je onbewust maakt – je automatische gedrag. Psychologen zeggen dat wel 95% van ons gedrag onbewust is, dat betreft dus het grootste deel van ons leven.

Kies voor mensen die leven zoals jij wilt leven. Kies voor een gezonde omgeving. Hoe gezonder je persoonlijke netwerk, des te gezonder ben jij. Hoe sportiever je vrienden, des te sportiever ben jij. Hoe belezener je vrienden, des te meer lees jij. Het is waar op elk terrein van je leven. Kies dus bewust voor de omgeving die jouw onbewuste gedrag beïnvloedt!

TIP 6: Maak het gemakkelijk en leuk

Wat makkelijk en leuk is, doe je vanzelf. Daar hoef je niet over na te denken. Kijk naar je hobby’s – daar hoeft niemand je toe te dwingen. Het gaat vanzelf… omdat je het leuk vindt. Veranderen van lifestyle kun je zelf leuk máken. Als jij van koken houdt, maak dan een feest van je nieuwe plantaardige gerechten. Kies het fruit waar jij van gaat watertanden, eet de groente waar jij pap van lust en verwen jezelf met heerlijke plantaardige gerechten.

En maak het ook niet ingewikkelder dan nodig is. Soms wil je te veel tegelijk veranderen: én je eetpatroon én je koffieconsumptie én naar de sportschool én minder TV kijken… Niet doen. Kies je doelen, één echte lifestyleverandering is al complex genoeg. Hou het eenvoudig en doe het stap voor stap.

TIP 7: Beloon jezelf en vier je successen

Je eet een week lang groene smoothies – hoera! Je hebt je eerste 100% plantaardige gerecht gekookt – hulde! Je ben nu een hele maand plantaardig – gefeliciteerd! Vier je successen en beloon je zelf voor wat je hebt gedaan.

Doe eens gek: eet voor € 10,- aan verse biologische mango’s, trakteer jezelf op een cappuccino met sojamelk bij een gezellige koffietent, ga een dagje naar de sauna of koop een mooi boek! Jij investeert in je gezondheid en jij hebt successen bereikt – dat is reden voor een feestje.

TIP 8: Blijf je voeden met kennis en inspiratie

Als iets nieuw is, ben je er vol van. Dan gaan de stappen die je neemt, bijna vanzelf. Maar als de nieuwigheid er af is, valt het soms niet mee om gemotiveerd te blijven.

Blijf je daarom informeren en inspireren. Abonneer je op interessante nieuwsbrieven, kijk naar inspirerende video’s, lees boeken en word lid van Facebookgroepen. Op die manier blijf je in beweging en gemotiveerd. En je blijft jezelf ook ontwikkelen.

En nou we het daar toch over hebben, is één van deze programma’s van De Planteneter misschien iets voor jou om je te blijven voeden en ontwikkelen?

TIP 9: Creëer nieuwe routine

Het meeste wat we doen, doen we op de automatische piloot en dus onbewust. Dat is ook belangrijk, want zo houden we energie en aandacht over voor andere dingen. Daarom is het belangrijk dat je nieuwe lifestyle zo snel mogelijk weer routine wordt. Als het eenmaal automatisch gedrag is geworden is de kans nog heel klein dat je weer terugvalt in oude gewoonten.

Door bijvoorbeeld elke dag te ontbijten met een groene smoothie, ontwikkel je een nieuwe gewoonte, een nieuwe routine. Na een paar weken hoef je daar niet meer over na te denken.

TIP 10: Blijf reëel

Niemand is perfect – gelukkig maar. Verwacht dus ook niet dat je nieuwe lifestyle zonder horten of stoten verloopt. Natuurlijk komen er moeilijke momenten en krijg je verleidingen. Er komen drukke dagen waarop je vergeet om op tijd naar de winkel te gaan en je  toch maar een pizza laat bezorgen. Er komen dagen dat je helemaal genoeg hebt van dat stomme planteneten, dat vermoeiende sporten en die saaie boeken…

Dat is niet erg. Het hoort erbij. Je pakt gewoon de volgende dag de draad weer op, zonder dat je jezelf veroordeelt. Je hebt weer iets geleerd en een volgende keer ben je beter voorbereid. That’s life.

TIP 11: Neem de tijd

We hebben het niet over een dieet of een quickfix. Verandering van lifestyle heeft grote consequenties en kan de rest van je leven ingrijpend veranderen. Daarom zul je ook geen haast moeten hebben. Neem de tijd voor de veranderingen en heb geduld. Ook je doelen zul je waarschijnlijk niet in een paar weken halen. Dat is ook niet reëel. Je bent niet in een paar weken geworden wie je nu bent. Maak de tijd een vriend van je en zet elke dag een klein stapje naar het doel dat je voor ogen hebt.

TIP 12: Doe het!

Elf prachtige tips voor verandering en je kunt ze allemaal uit je hoofd leren. Maar het belangrijkste is: begin! Je kunt erover lezen, je kunt erover praten, je kunt erover fantaseren… maar er gebeurt pas wat als je werkelijk een stap zet. Zet al je aarzelingen overboord, laat je excuses varen en doe het! Het moeilijkste van elke reis is het zetten van de eerste stap. Zet die stap. DOE HET NU!

Laat in de comments weten wat je van plan ben en wat je eerste stap is!

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

-- TIJDELIJK UITVERKOCHT! --

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!